Menu
Terminal LNG

Rynek LNG z dobrymi perspektywami

Tak jak wcześniej zakładano, uruchomienie Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu doprowadziło do zmiany sytuacji związanej z krajowym rynkiem gazu ziemnego. Polska może dywersyfikować źródła dostaw gazu, a do tego zdecydowanie zwiększyć poziom bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju.

Rynek LNG w 2015 roku

O silnej sytuacji LNG w Polsce mówiono już w 2015 roku. Wówczas zwracano uwagę na rosnącą konsumpcję tego surowca. Podkreślano przy tym, że paliwo odgrywa coraz większą rolę w transporcie drogowym oraz morskim.

Sześć lat temu Tadeusz Tański, kierownik biura strategii i analiz w Polskie LNG tłumaczył, dlaczego przyszłość zapowiada się obiecująco. Wspomniał między innymi o dyrektywie siarkowej, która powoduje, że branża morska szuka paliw alternatywnych. Doszło więc do sytuacji, z której mógł skorzystać rynek LNG.

Prognozowano wówczas, że gazoport w Świnoujściu będzie mógł stać się regionalnym liderem ze względu na możliwość dalszej redystrybucji gazu do mniejszych terminali, przeładowywania na mniejsze statki czy transport drogowy. Czas pokazał, że Polsce udało się dobrze odnaleźć w panujących w tamtych latach realiach.

Rynek LNG a bezpieczeństwo energetyczne

Ponieważ obecność gazoportu przeszła pozytywnie weryfikację, doprowadziło to do decyzji o rozszerzeniu funkcjonalności i zdolności technicznych tego obiektu. W ramach planu inwestycyjnego Grupy Kapitałowej GAZ-SYSTEM, tzw. Bramy Północnej dojdzie do rozbudowy polskiego systemu gazowego. Celem jest zmiana kierunku zasilania z relacji wschód-zachód na kierunek północny.

Pierwszym etapem będzie dobudowanie pomp kriogenicznych, a także dwóch nowych regazyfikatorów do pięciu już istniejących. Drugi krok polegać ma na budowie trzeciego zbiornika oraz drugiego nabrzeża ze stanowiskiem statkowym do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG.

Planowany termin zakończenia prac nad pierwszym etapem to 2023 rok. Od roku 2024 Terminal LNG będzie miał możliwość świadczenia usług regazyfikacji, składowania i reeksportu LNG. Ponadto Terminal będzie również w stanie zapewnić dodatkowe możliwości odbioru i reeksportu LNG dostarczanego drogą morską na drugim nabrzeżu tj. usługi rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG, a także zapewnić zwiększoną wysyłkę gazu do Krajowego Systemu Przesyłowego.

Cały projekt ma zostać zrealizowany do roku 2038.

Rynek LNG z dobrymi prognozami na przyszłość

Polska dysponuje sporym potencjałem na rynku LNG. Wszystko wskazuje na to, że popyt na gaz skroplony będzie się w dalszym ciągu utrzymywać. O obecnej sytuacji opowiedział Tadeusz Tański, podczas rozmowy z agencją informacyjną Newseria Inwestor

Zapotrzebowanie na gaz w części zachodniej Europy może być pokrywane z terminali regazyfikacyjnych, w ogóle bez importu z kierunku wschodniego i południowego. W części wschodniej Europy jest nasz terminal, litewski oraz grecki. Tutaj tylko niewielki procent zapotrzebowania można pokryć z tych terminali regazyfikacyjnych. W tej części Europy zapotrzebowanie na gaz i usługi terminalowe będzie kształtowało się na dosyć wysokim poziomie. Oczywiście nowa infrastruktura będzie stanowiła zabezpieczenie na wypadek różnych zdarzeń, takich jak np. przerwy w dostawach gazociągami – wyjaśnił Tadeusz Tański, kierownik biura strategii i analiz.

Rynek LNG w ciągu najbliższych lat będzie odgrywał w naszym kraju dużą rolę. Z tego powodu możemy cieszyć się z tego, że uruchomiony w Świnoujściu Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego nie tylko spełnia pokładane w nim nadzieje, ale również w przyszłości jego możliwości będą pozwalały na jeszcze więcej niż obecnie. Polska posiada strategię na dalszy rozwój tego sektora, co może doprowadzić do umocnienia naszej pozycji w tej części Europy.

Piotr Nowacki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT

  • Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved TankujLNG.pl 2021