Menu
Terminal LNG

Gazowce dla PGNiG – dwie jednostki w 2023 roku

Grupa kapitałowa PGNiG podjęła decyzję o wyczarterowaniu na 10 lat dwóch statków przeznaczonych do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG) – podaje portal Focus.pl. Obie jednostki zgodnie z planem mają wejść do służby w 2023 roku. Dzięki temu PGNiG będzie mogło dostarczać amerykański gaz do Polski i innych krajów świata.

Ponieważ LNG musi być przechowywany w temperaturze niższej niż temperatura wrzenia metanu (ok. -162 stopnie Celsjusza), statki wyposażone będą w specjalnie zbiorniki chronione termicznie. Pojemność każdego z gazowców wyniesie 174 tysiące metrów sześciennych. Po regazyfikacji przywiezione paliwo uzyska objętość ponad 100 milionów metrów sześciennych (gaz ziemny po skropleniu zmniejsza swoją objętość około 600 razy). Dostawą i obsługą obu jednostek zajmie się norweska firma OAS Shipping.

Jak pisze Focus.pl: Termin ich oddania do użytku zbiegnie się w czasie z rozpoczęciem działania terminalu Calcasieu Pass, pierwszej z dwóch instalacji eksportujących skroplony gaz ziemny budowanych przez amerykańską firmę Venture Global LNG, z którą PGNiG ma podpisany jeden z długoterminowych kontraktów.

Okres czarterowania statków wyniesie 10 lat z możliwością jego przedłużenia. Umowa z Amerykanami przewiduje sprzedaż 9,3 mld metrów sześciennych LNG rocznie. W kontrakcie z dostawcą gazu PGNiG zobowiązało się jednak do zapewnienia własnego transportu i rozładunku paliwa, dlatego konieczne jest zwiększenie mocy transportowych polskiej firmy. Jednocześnie PGNiG może dostarczać skroplony gaz ziemny do naszego kraju lub dowolnego państwa świata posiadającego odpowiedni terminal rozładunkowy.

Statki podobnych rozmiarów obsługiwane już były przez port w Świnoujściu. Jednocześnie – jak zaznacza Focus.pl – statki do transportu skroplonego gazu mogą poszczycić się najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi, co ma zagwarantować bezpieczny transport. Dzięki zastosowaniu technologii skraplania jeden gazowiec może przewieźć paliwo, które pokryje tygodniowe zapotrzebowanie wszystkich indywidualnych odbiorców w całej Polsce.

Transport LNG wymaga użycia najnowocześniejszych technologii

Największym wyzwaniem stojącym przed konstruktorami statków do przewozu LNG jest utrzymanie odpowiedniej temperatury. Metan w stanie wrzenia bowiem gwałtownie zwiększa swoją objętość (600 razy). Mimo stosowania termoizolacji, podczas długich podróży morskich część gazu paruje i musi być usuwana ze zbiorników. Gaz ten jest skraplany ponownie, lub używany do napędu statku.

Jak pisze Focus.pl: Nowoczesne jednostki, jak te, którymi dysponować będzie Grupa Kapitałowa PGNiG, używają potężnych silników typu dual-fuel, w których paliwem może być zarówno gaz ziemny, jak i olej napędowym. Kiedy w zbiornikach jest LNG, statek może być zasilany gazem, który pod względem ekologii bije na głowę inne dostępne paliwa. Po opróżnieniu zbiorników, silniki tankowca mogą zostać przełączone na olej napędowy.

Konieczność zastosowania nowoczesnych technologii sprawia, że nie wszystkie stocznie mogą budować gazowce. Na całym świecie jest tylko kilka specjalizujących się w tego typu jednostkach. Statki dla PGNiG wybudują Koreańczycy natomiast za obsługę techniczną odpowiadać będą Norwegowie.

Postępowanie przetargowe dotyczące czarteru jednostek prowadzone było przez biuro handlu LNG w Londynie. Wchodzi ono w skład spółki PGNiG Supply & Trading, ta zaś stanowi dla Grupy Kapitałowej PGNiG centrum kompetencyjne w zakresie obrotu skroplonym gazem ziemnym – podaje Focus.pl. Do przetargu przystąpiło kilka firm a przy wyłanianiu zwycięzcy wzięto pod uwagę między innymi doświadczenie w realizacji podobnych przewozów, a także cenę.

Dzięki własnym gazowcom PGNiG będzie mogło swobodnie uczestniczyć w światowym handlu gazem skroplonym. Rynek ten – zauważa Focus.pl – rozwija się w szybkim tempie. W 2019 roku popyt na LNG wzrósł o 12 procent i osiągnął poziom 359 mln ton. Dodać tu można, że – zgodnie z deklaracjami rządu – inwestycje PGNiG służą również większemu niezależności Polaki od dostaw rosyjskiego gazu.

Wojciech Ostrowski

Źródło – Focus.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Udostępnij

  • Polecane

    NO CONTENT

  • Wszystkie prawa zastrzeżone | All rights reserved TankujLNG.pl 2024