LNG – czyste paliwo dla transportu
LNG od dawna jest uważany za alternatywne paliwo, które może znaleźć zastosowanie w transporcie. Skroplony gaz ma wiele zalet, które mogą przyczynić się do zwiększenia jego popularności. Dlaczego LNG może stać się szansą dla szeroko pojętej branży transportowej?
Mniejsze wydatki na paliwo
LNG jest paliwem tańszym niż benzyna i olej napędowy. To niezwykle istotna kwestia dla wszystkich firm transportowych, albowiem każdy przedsiębiorca dąży do optymalizacji kosztów ponoszonych w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Zastosowanie skroplonego gazu do napędu pojazdów pozwala zmniejszyć koszty nawet o 30%. To jednak nie wszystko, albowiem zmniejszeniu o 10% ulega również emisja dwutlenku węgla, a nawet hałas będący efektem ruchu pojazdów.
Dla wielu polskich przedsiębiorców wymiana floty pojazdów ze spalinowych na elektryczne to niezwykle poważny wydatek. Szczególnie mniejsze firmy nie zawsze mogą pozwolić sobie na taką operację. Ponadto korzystanie z samochodów elektrycznych wciąż wiążą się z poważnymi ograniczeniami. Dotyczą one przede wszystkim niewielkiego zasięgu, ograniczonej dostępności do stacji ładowania, a także długiego czasu uzupełniania energii.
W związku z powyższym coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na stosowanie LNG do napędu swoich samochodów. Ich eksploatacja nie wiąże się bowiem ze wskazanymi przed chwilą problemami. Co więcej, rośnie również liczba stacji paliw, na których można zatankować skroplony gaz. LNG może być więc z powodzeniem traktowane jako paliwo przejściowe, zanim gospodarka przestawi się na elektromobilność.
Samochód ciężarowy na LNG
LNG znakomicie nadaje się jako paliwo dla samochodów ciężarowych. Otóż po zatankowaniu do pełna można przejechać nawet 1500 km, co sprawia, że transport jest równie efektywny, jak w przypadku zasilania olejem napędowym. Z kolei niższe koszty tego paliwa przyczyniają się do optymalizacji kosztów.
O wzroście popularności samochodów ciężarowych napędzanych skroplonym gazem świadczą również dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Otóż w 2015 roku zarejestrowano w Polsce zaledwie 15 pojazdów o masie powyżej 3,5 tony zasilanych LNG. W 2020 roku było ich już 650, z kolei w pierwszej połowie 2021 roku – 655. Dla porównania w 2019 roku zarejestrowano ponad 28 tysięcy nowych pojazdów o masie powyżej 3,5 tony napędzanych silnikami Diesla.
Ochrona środowiska
Dla wielu przedsiębiorców niezwykle istotny jest jeszcze jeden aspekt. Mianowicie przejście na LNG to również przejaw większej świadomości ekologicznej właścicieli firm, co jest dobrze widziane przez obecnych i potencjalnych kontrahentów.
Jak podkreślają ekolodzy, branża transportowa odpowiada za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych. Warto zwrócić uwagę, że litr spalonego oleju napędowego odpowiada za około 2,6 kg dwutlenku węgla. Każdy samochód ciężarowy przejeżdża w ciągu roku setki tysięcy, nierzadko nawet ponad milion kilometrów. Wszelkie oszczędności w tym zakresie są więc korzystne nie tylko dla właścicieli firm transportowych, ale i dla środowiska naturalnego.
Paweł Stasiuk
Dodaj komentarz