Pływające terminale LNG w Europie
Pływające terminale LNG stanowią interesującą alternatywę dla obiektów zbudowanych na lądzie. Tego rodzaju kompleksy z powodzeniem funkcjonują już w Europie, a ponadto planowana jest budowa kolejnych. W których częściach Starego Kontynentu można spotkać pływające terminale LNG?
Pływające terminale LNG
Jak podano w raporcie Międzynarodowej Agencji Energetycznej (ang. International Energy Agency – IEA) zatytułowanym Gas Market Report Q3-2022 na koniec 2021 r. na świecie znajdowało się 48 jednostek do magazynowania i regazyfikacji gazu typu FRSU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To jednak nie wszystko, albowiem kolejnych pięć znajdowało się w fazie budowy.
Cztery obecnie działające jednostki znajdują się na terenie Europy. Mianowicie chodzi tutaj o terminal OLT Offshore Toscana we Włoszech, który pracuje od 2013 r., terminal Independence znajdujący się w litewskiej Kłajpedzie (od 2014 r.), zainstalowany w 2019 r. przez rosyjski Gazprom terminal w Kaliningradzie oraz terminal na wyspie Krk w Chorwacji (2021 r.). Warto również dodać, iż w okolicach włoskiego portu Levante na Adriatyku został zakotwiczony grawitacyjnie kolejny obiekt (2009 r.), a ponadto u wybrzeży Malty zakotwiczono instalację składającą się z gazowca LNG pełniącego funkcję magazynu oraz stacji regazyfikacyjnej.
Niedaleko Europy znajdują się kolejne cztery terminale. Otóż są to tureckie Aliaga Etki (2016 r.) oraz Dörtyol (2018 r.). Podobne obiekty działają także w Izraelu (od 2013 r.) i w Egipcie (od 2016 r.).
Planowane inwestycje w terminale LNG
Wiele państw przymierza się do budowy terminali LNG bądź rozbudowy już posiadanych kompleksów. Plany te dotyczą także rozmieszczenia kolejnych statków pełniących funkcję magazynów gazu.
Zgodnie z planami na terytorium Europy ma zostać rozmieszczonych 19 takich jednostek. W jakich miejscach zostaną one zlokalizowane? Otóż będzie to Grecja (4 jednostki), Niemcy (również 4), Holandia, Polska i Włochy (po 2 jednostki) oraz Albania, Cypr, Finlandia, Francja i Wielka Brytania (po 1).
Jak przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna, zrealizowanie powyższych planów pozwoli zwiększyć import LNG do Europy w 2025 r. o około 50% wobec dostaw, jakie miały miejsce w 2021 r.
Dlaczego europejskie państwa inwestują w terminale LNG?
Skroplony gaz jest postrzegany powszechnie jako sposób na energetyczne uniezależnienie się od Rosji. W świetle agresji tego kraju na Ukrainę wiele europejskich państw postanowiło wypowiedzieć umowy na dostawę gazu z Rosji, aby nie wspierać tamtejszej gospodarki i okazać solidarność z Ukraińcami. Niemniej jednak gaz jest niezbędny nie tylko do zaspokajania potrzeb gospodarki, ale i mieszkańców. Z tego względu niezbędne są nowe dostawy.
Dostawy skroplonego gazu do państw europejskich są realizowane przede wszystkim z dwóch kierunków. Pierwszym z nich są Stany Zjednoczone, natomiast drugim państwa arabskie. W ten sposób możliwe staje się zaspokojenie potrzeb z pominięciem Rosji. Żeby jednak móc korzystać z usług nowych dostawców, konieczne jest posiadanie odpowiedniej infrastruktury. Dzięki terminalom LNG, także tym pływającym, możliwe jest magazynowanie dostarczonego surowca, a następnie przesyłanie go gazociągami do odbiorców.
Paweł Stasiuk
Dodaj komentarz